FAQ

V: Telt Europass-Mobiliteit als aanwezigheidsattest voor een Erasmus+ stage?
Ja. Op voorwaarde dat de Europass-Mobiliteit voldoet aan een aantal criteria. Hier vind je een oplijsting van de criteria. De leidraad vind je terug op pagina 12 en 13 van de handleiding (zie voorlaatste item menu hierboven rechts).

V: Kan ik persoonsgegevens uit Mobilitytool van Erasmus+ importeren in de Europass mobiliteitstool?
Ja. je kan persoonsgegevens (houder en ontvangende partner) exporteren uit Mobilitytool Erasmus+ en importeren in de Europass mobiliteitstool. Meer uitleg via deze handleiding.

V: Geeft het Europass Mobiliteit-document recht op een kwalificatie?
A: Nee. Europass Mobiliteit is een document waarin een buitenlandse leermobiliteit kan worden vastgelegd. Europass Mobiliteit kan toegevoegd worden aan het portfolio van Europass. Meer informatie over Europass kan je vinden op: www.europass-vlaanderen.be

V: Voor wie is het document bedoeld?
A: Europass Mobiliteit is bedoeld voor iedereen die deelneemt aan een leermobiliteit in het buitenland of in de Franstalige Gemeenschap van België, onafhankelijk van leeftijd en opleidingsniveau.

V: Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van het document?
A: Nee. Europass Mobiliteit is gratis.

V: Kan ik als student of leerling een Europass Mobiliteit-document aanmaken voor mezelf?
A: Nee. Europass Mobiliteit kan alleen uitgegeven worden door een organisatie: zoals een school of (onderwijs-)instelling. Wil je je buitenlandse ervaring vastgelegd zien in een Europass Mobiliteit? Vraag het eens na aan je leerkracht, school of instelling.

V: Op mijn document staat er "concept" hoe haal ik dit weg?
A: U moet het document sluiten. Nadat het gesloten is, is uw document definitief af en kan het ondertekend en overhandigd worden. Gesloten documenten kan u terugvinden onder het tabblad "gearchiveerde documenten".

V: Hoe ziet een goede Europass-Mobiliteit eruit?
A: We hebben twee voorbeelden ter beschikking: één voor leerlingenmobiliteit en één voor mobiliteit van personeel. Toch niet zeker over uw Europass? Contacteer ons gerust.

V: Ik heb een vraag, hoe kan ik contact opnemen?
A: Voor vragen staat het Europass team voor u klaar. U kan ons steeds een mail sturen naar: europass@vdab.be. Wij zijn tevens bereikbaar op het telefoonnummer 02 506 04 48 (ma-do van 09.00u tot 16.00u).